Vårigt värre!

Ett vårtecken jag minns allra tydligast från när jag var liten var att få ta fram cykeln och börja cykla till skolan. Barmark, grus och cykel - då var det vår! Nu för tiden cyklar jag året om, till vardags. Racercykeln har däremot fått vila men i helgen var det dags att damma av Pärlan och ta en första tur! Barndomskänslan kom tillbaka och en simpel cykeltur gav mig världens frihetskänsla och lyckorus! Hoppet kom tillbaka, att det blir nog vår och sommar i år igen! Helt underbart!

Nu vågar jag påstå att utomhussäsongen är igång på riktigt. Jag avverkade, tillsammans med Pärlan, årets första längre runda á 7.5 mil idag under förmiddagen. Solen sken inte, det var inte särskilt varmt, det var blåsigt och jobbigt...men alldeles, alldeles underbart! Det är något visst med att susa fram på torra landsvägar och uppleva vind, dofter, fågelsång och allt annat som naturen och omgivningen har att erbjuda, där och då. Jag blir ett med cykeln och tillsammans har vi bara en tanke...framåt. På både gott och ont räcker det inte bara att vi tar oss framåt, helst ska det göras i en hyggligt hög fart, om vinnarskallen får bestämma. Jag har en bit kvar tills jag orkar trampa oss framåt i tillfredställande hög fart i såväl motvind som uppförsbacke men idag är jag nöjd och trött och glad. Gladast är jag över att vi hann hem före regnet!

3 mil i söndags, 7.5 mil idag. Totalt 10.5 mil med andra ord. Hittills. Jag har satt ett mål för de kommande veckorna/månaderna, mest för min egen skull. Innan slutet på maj ska jag ha 150 mil i benen. De 150 milen är egentligen ett delmål, allt för att förbereda mig inför vårens stora utmaning. Jag har anmält mig till Vänern Runt (http://www.vanernrunt.se/). "Ca 580 km fördelat på 3 dagar". Jorumensatte, det kan ju bli intressant. Ett par veckor innan det tänkte jag köra Hjälmaren Runt (http://www.orebrocyklisterna.se/?page=site.asp?ID=177). "153 km på fina vägar runt Hjälmaren". Jajamensan, fattas bara.

Dagens äventyr visade följande på pulsklockan:
Etapp 1 (Örebro - Odensbacken) : 27,1 km, snitt 28,1 km/tim
Etapp 2 (Odensbacken - Kumla) : 24,4 km, snitt 22,2 km/tim
Etapp 3 (Kumla - Örebro) : 23,9 km, snitt 24,8 km/tim
Totalt: 75,5 km
snitthastighet: 24,9 km/tim
maxhastighet: 45,2 km/tim
snittpuls: 151 bpm (73%)
maxpuls: 174 bpm (84%)
förbränning: 3011 kcal

Jag är lite tjurig över att det var sån förbenad motvind under 2:a etappen, då det gick låååångsamt och drog ner snitthastigheten ordentligt. Men, naturen är det sista man kan styra över och jag försökte trampa på så gott det gick!
Nu har jag slängt i mig lite lunch och ska ladda om för lite läkemedelsberäkning eftermiddagen ut. Inte så pjåkig onsdag, trots allt! :)


Allra första turen när Pärlan var alldeles ny!

Storsjön Runt, första "tävlingen"!

Ps. Risk att detta forum blir lite av en personlig träningsdagbok nu under de kommande månaderna.. men jag vill ju hålla koll på vad jag gör och hur det går! Tänkte att det är ett praktiskt ställe att skriva ner allt på, för min egen skull framför allt! Ds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0