Att lägga ett pussel

Ja, det är mycket som är rätt pussellikt. I dagens liknelse ställs pusselteorin i förhållande till löpning. Det är så många komponenter, så många förutsättningar, tillfälligheter (?), så många pusselbitar som måste sammanfogas till Ett. Kruxet är att den ena biten är inte till sin egentliga nytta utan den andra, osv. Personligen tror jag att det är för mycket som spelar in, medvetet som omedvetet, för att ens vara möjligt att kartlägga allt. Det finns dagar då det flyter på problemfritt, andra dagar då det inte vill sig alls, men jag kan inte se någon skillnad hos mig själv dessa dagar. Är det omedvetna fysiska och psykiska nyanseringar, eller är det rent av slumpen? Saker som jag vet spelar in, i alla fall för mig.. (viktigast först)

* Andningen
Jag är oerhört beroende av att ha en "bra" dag. Det finns dagar då medicinerna inte biter, då vet jag att det är rätt lönlöst att springa. Jag kan göra det ändå, bara för att envisheten sätter in, men det är inget jag föredrar. Däremot har jag lärt mig att medicinera mig rätt och känna skillnad på astma- och konditions- relaterade andningssvårigheter. Det hjälper mig mycket, för då vet jag när jag kan pressa mig och när jag bör låta bli.

* Värk

Eftersom jag inte vet vad många av mina smärtor beror på hänger det också på att det ska vara en "bra" dag. Som förra veckan, då knäna (främst höger) krånglade, då höll jag mig borta. Jag vet inte vad som orsakar det, heller inte vad som gör att det blir stundtals bättre. Matcha in en bra dag är alltså viktigt, även om jag brukar vinna över smärtan efter sådär 25 minuter. Det är dock en onödig påfrestning, både för psyket och fysiken. Även där har jag dock lärt mig mycket om mig själv och min kropp, vilken sorts smärta som går över, vilken som håller en bestående nivå - ansträngt eller ej, och vilken som bör få sin vilja igenom och vila.

Dessa två pusselbitar utgör hela mitt pussel. Dessa är bestående bitar som jag tyvärr inte kan styra till 100%.
------

* Utrustning
Ytligt, men sant. Bra grejor är A och O. Jag vill inte behöva tänka på att det skaver här, eller hasar ner där, eller är obekvämt här, eller att jag fryser nu, och toksvettas då, och blir blöt rakt igenom, eller får ont av dålig kvalitet. Jag är lite materialfreak i det här fallet, men det lönar sig. Lite bilder och hur jag tänker kommer här nedanför.

* Inställning
Först nu kommer inställningen. Jag anser att det kan man skapa sig. Man skapar sina egna psykiska förutsättningar. Astman kan jag inte rå på, men hjärnan besitter jag! Idag till exempel var jag inte alls motiverad, men när jag började klä på mig (och knäppte korten, för jag hade detta inlägg i tankarna redan då) började jag sakta men säkert förlika mig med tanken. När jag satte på mig det sista, handskarna, var jag riktigt taggad!

*Mat och sömn
Givetvis spelar det roll vad man har ätit innan, OM man har ätit innan, hur många timmar man sovit osv. Men det motsvarar pusselbitarna som utgör hörnet av pusslet. Jag vet att många är otroligt beroende av att vara väl utvilad och ha ätit si och så många timmar innan, men det spelar ingen större roll för mig. Alla är vi olika.

Det är väl ungefär det jag lyckats kartlägga gällande mig och mina prestationer. Idag klaffade allt! Jag hade riktigt svårt att andas här om dagen, hur mycket eller lite jag än gjorde. Igår på dans fick jag ingen luft alls. Idag har jag inte ens tänkt på det. 2 inhalationer innan jag stack ut, och jag gick sedan som på räls. Värk, ingen alls idag! Peppar peppar. Fick riktigt ont i ryggen igår efter att en kille gjort tappra försök att kapa min ryggrad på mitten i 8 minuter. Knäna mår utmärkt den här veckan (än så länge) så förutsättningarna var på min sida, även i det anseendet.

Utrustningen då. Det var bara -1 idag, ingen nederbörd, då jobbar jag såhär..

Underställ, såklart! Alltid sexigast i underställ. Haha
Löparstrumorna har gjort underverk med mina skavsår. Har man inget problem med det är det inget måste, tycker jag.


Vintertightsen alla bör ha, för man får ben som ser ut som en ihopknölad sovsäck, alldeles för mycket sovsäck i för liten påse, liksom. Världens bästa dock, så jag skiter i hur jag ser ut!

 
Layer 2 tröja. Värmer bra, något vindmotstånd, men inte mycket. Därav västen. Sätter emot lite. Hade det snöat eller regnat hade jag haft en tunn löparjacka över.


Reflexväst, har jag insett vikten av. Otroligt viktigt. Pannband is the shit för oss som svettas som djur. Har jag mössa kokar jag över! Pulsklocka. Min högra hand. (ha, ja, den sitter ju där också!) Att investera i ett par bra handskar är också enligt mig jätteviktigt, allra helst om man även där svettas som en bäver. Andas bra. Ingen obehagskänsla av att det blir för varmt.


Mina bästa vänner. Springskorna. Oersättliga. Lägger gärna ner mycket pengar på ett par bra skor, det hjälper mig så mycket och känslan blir en helt annan. Nu har de blivit, om möjligt, ännu bättre med hjälp av spec. inlägg.
Broddar. Mycket välbehövligt en dag som denna. Det drar ner massor på tempot om man halkar runt och måste springa runt och spänna sig.


Jag är ingen expert. Heller ingen überlöperska. Jag säger bara vad jag kommit fram till. Förvalta eller förkasta informationen, your choice. Kan dock säga att, när allt stämmer, som idag.. då blev det drygt en mil på 1:02:33.
Maxpuls: 197 (99%)
Medelpuls: 184 (92%)
Var förvånad över hur lugnt hjärtat höll sig idag. Har haft "problem" med skyhög puls efter 1 minut, och sen har den legat kvar lika högt löparrundan igenom. Men, det tar sig! Har spinnat på rätt bra de senaste veckorna, och snabba resultat tycker jag om!

Jag kan fortfarande ta på endorfinerna som härjar överallt i och runt mig. Det är ljuvligt!
Till dig min Jönköpingsvän, jag hade gärna sett att du varit med! Men, som sagt, i sommar, då tar vi Trebo i besittning och nöter på kilometer efter kilometer, backe upp och backe ner! Det är det vi gör bäst! ;)

Nu ska denna slagna och stela hjälte ta sig till sängen.. Tisdag brukar innebära tidigt gympass. Upp snart, med andra ord. Godnatt!





Kommentarer
Postat av: Frida

Hej Love! Jag har också sådana fina tights, du kan gissa hur många gånger jag använt dom ;) Saknar dig, men jag kommer hem igen 21/03. Hoppas du har det bra, kramar!

2009-01-27 @ 00:05:19
URL: http://acquisitivelife.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0