Ingen kan göra allt, men alla kan göra något..

"Över en miljard människor saknar tillgång till rent vatten."

Det gör ont i hjärtat på mig när jag läser detta. Jag blir arg. Arg på mycket, men mest på mig själv då jag senast för en timme sedan stod och muttrade för mig själv "Ååååh, måste det ta så lång tid för vattnet att bli kallt!". Vattnet som rann ur min kran under tiden det inte var tillräckligt kallt för fröken Hannuksela Axelsson, är en mängd vatten miljarder männiksor inte får chansen att vara i närheten av under en väldigt lång tid. Detta samtidigt som jag står och ser hur det rinner mellan mina fingrar, går till spillo.



Detta blir ett rent och skärt reklaminlägg.. Hjälp mig att hjälpa!
http://www.svenskakyrkan.se/vatten/index.html#/insamling/LFNZ/skapare

Den ovanstående länk leder till min insamling, där målet är att samla in 1000 kr, som i sin tur motsvarar 100 träd.

"Träd stoppar ökenspridningen och gör det möjligt för människor att bo kvar och odla jorden. Träd bevarar fukt och skyddar matjorden från att spolas bort av regn. Trädplantering blir allt viktigare när intensivare torka och häftigare regn drabbar redan utsatta människor till följd av klimatförändringarna. Träd binder dessutom koldioxid och mildrar därigenom växthuseffekten."

Jag tror på hjälp till självhjälp, och på att just "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Fråga dig själv vad du hade gjort för de 50 kr du hade kunnat bidragit med, om du anser dig inte ha råd? Fråga dig själv om den där påsen med godis på lördagskvällen (á 50 kr) är värd mer än att en medmänniska har rent vatten? Fråga dig själv hur du hade sett på de rika, om du varit i en så pass utsatt situation att vatten inte var en självklarhet i din vardag? Fråga dig själv, hur svårt är det att skicka ett sms, egentligen?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det här, det tycker jag är fantastiskt bra. Mina pengar kommer på onsdag! Pussokram

2009-02-23 @ 22:57:07
Postat av: KB

Och jag det var alltså jag, det råkade visst försvinna i entusiasmen.

2009-02-23 @ 22:58:13
URL: http://svenssonrebecca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0