Fast...

Fasta lår? Fasta innan operation? Fast(n)a?  Fasta, som i, gå på diet? Fast - fasta. Intressant ord det där. Vad betyder det egentligen?

Jag googlar "Fasta". Översta träffen: "5 dagars fasta. En komplett fastekur på 5 dagar. Snabb frakt. Köp nu, endast 268 kr!" Senare kan man läsa "Fasta är en urgammal tradition för att (..) rena kroppen". Man ska avstå från mat och dryck i olika utsträckning för att rena kroppen. Religioner ser fastan som en renande process och andlig förnyelse.

Men sen! Sen hittar jag Det. Det som är fasta för mig. Fasta i "modern" tappning. Fasta i dagens samhälle, här och nu.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fasta
"Bland annat inom romersk-katolska och de lutherska kyrkorna har man under senare tid betonat att fastetiden är en tid då man kan kämpa mot sina ovanor och erbjuder att fasta i grupp och därmed uppmuntra varandra under fastetiden. Man väljer då själv något man vill avstå ifrån, till exempel: TV-tittande, godis, alkohol och kött, tidningar eller något annat. Meningen är att avstå från något för att vinna något annat. Att vinna tid för sin familj, att få pengar över att ge till de fattiga och så vidare."

Den förra kampanjen jag gjorde reklam för och pushade på helhjärtat var just en fastekampanj, för den sträckte sig över den traditionsenliga fastetiden, vid påsk. Men varför inte bestämma med sig själv att fasta en gång i månaden? Avstå något som du tror vara viktigt för dig den sista veckan varje månad? Ha en tv-fri vecka. Var nykter en helg. Ta cykeln eller apostlahästarna till skolan/jobbet. Ägna en halvtimme av din värdefulla tid till någon ännu okänd människa för ett förtroeligt samtal. Eller

- Om alla hoppar över inköp av en glass eller en skraplott i sommar, och istället är med och stödjer vår kampanj kan vi hjälpa tusentals drabbade att få mat och boende, säger Christer Åkesson, biståndschef för Hela världen, Svenska kyrkans internationella arbete.

Så kan du bidra

Avstå från något av detta en gång under sommaren och ge pengarna till kampanjen istället:

  • Kall läsk (cirka 12 kr): motsvarar rent vatten till 30 personer i en månad
  • Glass (cirka 12 kr): motsvarar mat för 10 familjer i två veckor
  • Familjemiddag på restaurang (cirka 1500 kr): motsvarar läkemedel och vård för 200 personer
  • Skraplott (25 kr): motsvarar 200 toaletter
  • Hamburgare (30 kr): motsvarar tillfälligt boende för 50 personer
  • Besök på en nöjespark, en familj (cirka 1500 kr): motsvara nya kläder till 100 barn (http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=274611)

    Jag tycker att det här är en, ursäkta uttrycket, jävligt bra grej. Det här tilltalar mig, rätt och slätt, rakt in i hjärtat. Jag vill ju hjälpa, och här kan jag med enkla medel göra det. Och låt oss säga att jag avstår det där i listan ovanför; läsk, glass, hamburgare och utemiddagar... Då får jag ett fast samvete, och fasta lår på köpet.

    Halleluja!

Så, ta en titt! Gör vad Du kan och vill för ett fastare liv.
http://www.svenskakyrkan.se/framtid/


Kommentarer
Postat av: axelsson

visst är det bra och jag delar gärna med mig, mindre bra är alla pengar kyrkan lägger på att skicka reklam till mig varje vecka för att jag ska skänka mer. något dom borde se över kanske, låta folk signa upp sig på en maillista kanske? 8P

2009-08-03 @ 23:16:53
URL: http://slashdot.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0