"Everything you say can and may be used against you"

Allt som sägs och görs bör övervägas noggrannt, annars får man snabbt äta upp det. Vi människor har en fantastisk förmåga att vända och vinkla allt precis som vi själva vill ha det. Vi finner även ett stort intresse av att sprida dessa vinklingar så mycket och så snabbt det bara går.

Naiv som jag är vägrar jag tro att folk gör sådant med elaka intensioner. Det må uppfattas elakt, men görs i syfte av egen vinning. Egoism ligger i människans natur, så ingen kan egentligen klandra någon annan för att sätta sig själv i det främsta rummet. Det finns dock mer eller mindre smidiga sätt att yttra sin egoism och det är när det görs mindre smidigt det uppfattas som elakt.

Jag känner mig just i detta nu utsatt för, vad jag anser vara, den relativt elaka versionen. Jag förstår till en viss del, en mycket liten del, vad det hela handlar om. Resten förstår jag inte alls. Det är jobbigt att inte veta vad man kan säga och inte säga, göra och inte göra samt vart jag själv står i situationen. Jag är oförsvarbar och sårbar, liksom den tredje part som egentligen har allt och ingenting med det här att göra.

Fuck, fuck, fuck. (som Therese hade sagt)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0